Najverjetneje ste že opazili, da so se na trgu mobilnih aplikacij in med programi v sistemu Windows ter MacOS pojavili programi, ki blokirajo modro svetlobo. Za seboj pustijo zaslon v odtenku rdeče barve, saj ta bolj prija našim očem. Pa je to res in kaj sploh ta filter naredi, boste izvedeli danes.

Modra luč je zadnje čase postala tako popularna, da jo imamo možnost filtrirati že po privzetih nastavitvah v sistemih iOS in Android ter Windows 10 in ne potrebujemo zunanjih programov. Toda zakaj je toliko besede o tej modri svetlobi? Vemo, da gledanje naravnost v sonce ni priporočljivo, toda svetloba, ki jo oddaja pameten telefon ali pa ekran, ni tako zelo močna, da bi lahko povzročila trajno škodo. Zakaj jo torej želimo filtrirati?

Zakaj svetloba škodi spancu

Glavni razlog je v spancu oz. motnji tega. Modra svetloba moti naraven ritem spanca, podrobneje Circadian Rhytm. Ko zadane modra svetloba naše oči, lahko tem onemogoči proizvajanje melatonina. To je hormon, ki nadzira naš spanec. Čeprav je to dejstvo znano že nekaj časa, znanstveniki še vedno ne vedo, zakaj točno je temu tako. Najbližje odgovoru je razmišljanje, da je modra svetloba zelo energetsko obogatena v primerjavi z ostalimi svetlobami. Če jo primerjamo z rdečo, rumeno ali pa zeleno svetlobo, je valovna dolžina modre svetlobe veliko manjša, kot pri naštetih svetlobah.

Ker skozi dan počnemo veliko stvari, nam modra svetloba omogoča, da se počutimo bolj živahne in aktivne, ter nam pomaga pri osredotočanju. Ko pa pride čas za počitek in se želi telo »izklopiti«, pa modra svetloba nagaja možganom, saj te prevara in ti mislijo, da morajo ostati budni. Ta problem se je v zadnjih nekaj letih množično povečal, saj imamo na voljo veliko več naprav, ki nam kradejo spanec. Od mobilnih telefonov do prenosnih računalnikov, tablic in še več.

Bela svetloba, ki je zelo prisotna na vseh spletnih brskalnikih in spletnih straneh, vsebuje vse barve spektra, kar vključuje tudi modro svetlobo. Tu so še LCD zasloni, ki za osnovo vsebujejo modro barvo. Ta se nato spremeni s kemičnimi procesi in ustvari belo barvo. Na mobilnih napravah imamo AMOLED zaslone, ki prav tako vsebujejo zelo veliko modrih slikovnih pik. Dandanes vsepovsod prisotne LED luči so prav tako usmerjene bolj v odtenek modre svetlobe v primerjavi s starimi lučmi, ki so vsebovale plin argon.

Ne smemo pozabiti na luči

Težave pri spancu lahko tako povzročajo tudi navadne luči, ki jih imamo prižgane v sobi, preden se odločimo za spanec. Poleg pomanjkanja spanca pa lahko nastopijo tudi druge kronične težave, ki so pogost faktor pri pomanjkanju spanca. Te so: poslabšan imunski sistem,  izguba spomina in povečanje telesne teže. Obstajajo tudi študije, ki pravijo, da velike količine modre svetlobe lahko celo trajno poškodujejo naše barve tipalke, ki skrbijo, da lahko vidimo naš svet v barvah. Toda te raziskave so še dokaj neraziskane, zato je možno, da temu sploh ni tako.

Preprosta rešitev

Kljub vsem težavam, ki jih lahko modra svetloba povzroči, pa je rešitev dokaj preprosta, uporaba filtrov. Kot je že bilo povedano, imamo danes v telefonih filtre že vgrajene in nam jih ni treba posebej nalagati. Zato je priporočljivo, da si v času, ko se odpravljamo spat, nastavimo svetlobo telefona na manj in vklopimo filter, ki nam bo pomagal pri boljšem spancu. Barve bodo postale bolj tople in bodo telesu oddajale informacije, da je čas za počitek za razliko od hladnih barv, ki telo ohranjajo aktivno. Tu so še posebna očala, ki filtrirajo hladne barve, če preživimo veliko časa za računalnikom. Naše žarnice lahko tudi zamenjamo s posebnimi žarnicami, ki oddajajo bolj tople barve. Tako bodo vaše sobe zopet bolj rdeče kot pa modre oz. bele, ki smo jih danes vajeni že vsi.